groep 5 - herhalingstaak - cat. K14

Doel
- De leerlingen herhalen klankwoorden met cht en gt.


Dit is een herhalingstaak. Over de categorie van deze taak is instructie gegeven in de volgende les:
- K14: woorden op ~
cht - Spelling in beeld a, blok 6, les 3

 

Materialen
- taakbladen (groep 5 - H - K14)
- antwoordbladen (groep 5 - H - K14)
- uitlegkaarten b (groep 5 - K14)

 

Activiteiten
Laat de leerlingen de taakbladen voor zich nemen en de opdrachten doorwerken.


Tips voor begeleid leren
Extra bij Uitleg
- Maak duidelijk dat de klank gt op verschillende manieren gespeld wordt.
Hoor je /gt/ na een korte klinker, dan schrijf je cht.
Maar je schrijft hij ligt, hij legt en hij zegt met gt.

Hoor je /gt/ na een lange klinker of een tweetekenklank, dan schrijf je meestal gt: hij vraagt, hij weegt, hij krijgt.

(N.B.: Er staat meestal omdat je de klank /gt/ dan niet altijd als gt schrijft. Denk aan voltooide deelwoorden als gevraagd, geveegd en gedreigd. Uiteraard is een en ander nog minder duidelijk uit te leggen aan leerlingen van groep 5, die nog geen uitleg over werkwoordspelling hebben gekregen.)